אתר מותאם

אתר מותאם – מה זה אומר ולמה הוא קיים?

 

נתחיל בכך שהמונח אתר מותאם אינו מונח שהגיע במקור מהשפה העברית, אלא דווקא מהמונח הלועזי – אתר רספונסיבי. תעשיות ההייטק והשיווק המקומיות סיגלו לעצמן את והוא כיום שכיח ומוכר לרוב. אז מה זה בכלל אומר אתר מותאם או ״אתר מגיב״ בתרגום הפשטני?. לפני שנוכל לענות על השאלה הזו נזדקק לקצת רקע על אתרי אינטרנט ועל אופן השימוש של הגולשים ברשת האינטרנט במאה העשרים ואחת. כיום מבינים עסקים רבים שכדי להשאר על מפת הרלוונטיות נדרשת חדירה נרחבת לשוק הדיגיטלי הגלובלי. אלו הנשארים בחוץ ומסתפקים בחנות או שירות פיזי ללא גישה לשירותים מקוונים ימצאו את עצמם הרחק מאחור וסופם להעלם. אם כן חשיבותו של אתר אינטרנט לעסק היא נקודת מפתח שלא כדאי להתעלם ממנה.

 

במהלך עשרים השנים האחרונות בהן אנו עדים לכניסתה של רשת האינטרנט לחיינו. שירותים ועסקים רבים הפכו לדיגיטלים ומקוונים. בתחילת העשור האחרון למאה הקודמת נראה היה שהמחשב האישי הולך להיות הכוכב הבלתי מעורער של השימוש האישי ברשת ולכן עוצבו מרבית האתרים לשימוש במסך הרגיל של המחשב הביתי. חברות שעיסוקם בניית אתרי תדמית וחברות הדפדפנים השונות חוו צמיחה מטורפת וחלקן נהפכו להיות אבן בסיס לכל שירותי הרשת היום, הכוונה כמובן לחברות כמו גוגל ומייקרוסופט. לפני כמעט עשור נכנסו בסערה לחיינו הטלפונים החכמים. אלו מסוגלים לגלוש באינטרנט גם כן, אך בניגוד למחשב האישי הם קלים וניידים. מרגע זה השתנתה חווית הגלישה באינטרנט מקצה לקצה. כיום מרבית המשתמשים הגולשים ברשת עושים זאת דרך מכשירים ניידים שונים.

אתר מותאם מסתדר עם כל מכשיר.

 

לעסקים רבים שבנו אתרים מותאמים למחשב האישי נוצרה בעיה, כאשר לקוח ניגש לגלוש במכשיר הנייד לאתר העסק, הוא עשוי להתקל באתר המותאם למחשב האישי ועליו לגלול על המסך הקטן את האתר מצד לצד. ישנם אתרים כל כך גדולים שפעולה זו עשוייה לגרום למשתמש לוותר כליל על הגישה לאתר. בעלי עסקים אינם יכולים להרשות לעצמם הפסד לקוחות ולכן נוצר תחום חדש ומרתק. תחום הרספונסיביות. כיום אתרים מעוצבים בדרך כזו שלא משנה מאיזה מכשיר תבחרו לגלוש, האתר יתאים את התצוגה ואת חווית המשתמש לאותו מכשיר ספציפי. אתר המסוגל להתאים את עצמו לסוגי מסכים ומכשירים שונים נקרא אתר רספונסיבי.

 

מפתחים מהנייד למחשב ולא להפך.

 

בתחילת תקופת חדירת הטלפונים הניידים לשוק עוד לא היה ברור שהם הולכים להשתלט על חווית הגלישה של המשתמש הממוצע. בשלב זה נראה היה שאתרים יעוצבו למחשב הנייד ויותאמו למכשירים הניידים. כיום כל שלבי הפיתוח של אתרים ושירותים מקוונים נעשים תחילה למכשיר הנייד ורק לאחר מכן מוסיפים התאמה למחשב האישי. ניתן ללמוד מהנתונים על צורת השימוש של גולשים ברשת, שבערך כשבעים וחמישה אחוזים עושים זאת ממכשיר נייד הזקוק לסוג כלשהו של אתר מותאם המשתנה לפי סוג המכשיר.