מדוע הנגשת אתרים עסקיים חשובה גם בהיבט השיווקי?

שיפור הנגישות אצל אתרים עסקיים מעניקה להם יתרון מול המתחרים

ביצוע שינויים או תוספות עבור אתרי אינטרנט והתאמתם לאנשים עם מגבלות ראיה או שמיעה, הפך כמעט לסטנדרט ברשת. העובדה כי קהל הלקוחות הפוטנציאליים יכול להגיע מכל קשת האוכלוסייה לרבות אנשים עם מוגבלות, מייצר את הצורך להעניק עבור כלל הגולשים חווית משתמש זהה. המשמעות היא בפועל, שאנשים הנכנסים לאתר ומתמודדים עם לקות ראייה או שמיעה, יצליחו לקבל את המידע הדרוש להם וכן ליהנות מן הגלישה, באותו האופן שבו אדם ללא מוגבלות היה נהנה. בנייה של אתרים עסקיים בימינו חייבת לקחת בחשבון את הנושא הזה, במיוחד באתרים המציעים שירות ועל אחת כמה וכמה באתרים שבהם נדרש שיתוף הפעולה של הגולש וההנעה שלו, כמו באתרים של חברות ועסקים.

מה אומר החוק על נושא הנגשת אתרי אינטרנט?

חוק הנגישות הישראלי מתייחס לאתרים של שירותים לציבור בלבד, כאשר הוא מחייב שכל שירות ציבורי אשר ניתן באמצעות הרשת, חייב להיות נגיש. חשוב לציין כי החוק איננו מתייחס אל בניית אתרי תדמית של עסקים כחלק מן הנושאים בחובה זו, לכן בעל עסק המקים אתר ולא טורח להנגישו אותו, לא מבצע עבירה כלשהיא. עם זאת  שניתן להגיד שהמודעות הגבוהה לצורך במתן שירותים מלאים עבור אנשים עם מוגבלות בשנים האחרונות – יצרה שינוי של ממש וגרמה לרבים מבעלי האתרים העסקיים להנגיש את האתרים שלהם. כמובן שבמקרה של אתר שמטרתו, בסופו של דבר, לייצר רווח עבור בעליו – קיים אינטרס נוסף שהוא יצירת חווית גלישה טובה שעשויה להוביל את הגולש עם המוגבלות לבצע עסקה בסופה של הגלישה, בזכות העובדה שנהנה מהשירות הטוב שקיבל ומכך שלא היה צריך לגשת אל חנות פיזית.

כיצד בפועל מנגישים אתרים עסקיים?

הוכח שככל שגולשים שוהים זמן רב יותר בתוך אתרים, הדבר עשוי לעודד אותם להוסיף מוצרים ל”עגלת הקניות” וההנעה לפעולה מיוצרת, בין היתר, בזכות חווית משתמש טובה. הנגשה של אתרים היא למעשה מתן חווית משתמש אופטימלית, עבור מי שסובל מלקות ראייה או שמיעה ומכאן שאינו מסוגל ליהנות מגלישה באתרים בתצורתם הרגילה, כמו אנשים ללא מוגבלות. הביטוי של ההנגשה הוא בפתרונות שונים המתייחסים ללקויות, למשל: 

  1. אפשרות להגדלת פונטים, או הקלטה קולית של הטקסט הקיים באתר, עבור כבדי ראייה.
  2. תוכן כתוב הממחיש ומתמלל קטעים באתר שהם באודיו, או כתוביות עבור סרטונים – מה שמסייע ללקויי שמיעה.

בדרכים אלו כמו גם נוספות, הגם שלעיתים יזדקקו אותם לקוחות פוטנציאליים שהם אנשים עם מוגבלות להיעזר בכל זאת באדם נוסף בכדי לגלוש כראוי באתר, ניתן להגיע לליבם ולייצר תחושת שייכות ושוויון עבורם. עסק המאפשר גישה נוחה לקבלת השירות עבור כל מי שחפץ בכך, מגדיל באופן טבעי את המוטיבציה של הקהל לשיתוף פעולה ולהעדפה שלו על פני עסקים דומים ומתחרים.